Kipas-susah-mati

Die to know?? Kindly click by yourself. Thanks.

Monday, February 8, 2010

Adakah aku salah makan ubat? Tak ikut perskripsi? Atau memang side efek ubat tu macam tuh??

Hari ni aku diarrhea lagi. Haish! Pelik bebeno aku dengan diri sendiri. Lately ni memang aku selalu sakit.. yang common sickness.. tapi kalau dah hari-hari teruklah!

Apa common sickness tu??
Ala.. sakit-sakit yang normal dan biasa dialami semua orang macam diarrhea, headache, nausea, vomitting and bla bla bla...

Mesti korang kata aku ni kepoh kan?? Baru sakit sikit nak post dalam blog..
Tapi.. korang tau tak sebenarnya ubat yang korang makan tu mungkin penyebab common sickness seperti di atas..

Mana aku tau? Sebab yang dok makan ubat tu aku! Ntah camne Jumaat lepas aku tergerak hati nak google ubat yang doc bagi aku tuh  And da result of my research is as below...

MEFENAMIC ACID 250mg

pHarmac0l0gical Acti0n


Indicati0Ns


Sid3 3ff3cts



Aku takla paham sangat bahasa medik ni.. (nanti kena tanya adik aku - da bakal pharmacist-). Tapi yang aku paham setakat english darjah 6 aku nih.. kalau ada side efek macam diarrhoea (nama tak saintifik dia cirit birit yer kawan kawan..), kira yang macam aku alami dua tiga menjak ni, so STOP makan ubat tuh.

Aku pun lepas je dapat tau memang aku setop terus! (huhu.. gumbira tak payah makan ubat..). Tapi tu la, still sakit-sakit lagi. Klau tak tahan sangat, baru aku betul-betul amik ubat tu. Tu pun aku leh telan sebijik jer. Aku ni memang ada problem nak makan ubat dari kecik, susah nak telan ubat. Hehe.. ingat dulu kecik-kecik mak aku letak ubat dalam pisang pastu suh aku makan... haha..

P/S : Ada satu lagi ubat doc lain bagi.. tapi aku tak sempat nak post. Esok kot.. tu pun kalau tuan blog ini rajin.. hua.. hua..hua..





1 comment:

  1. salam..saje lalu n terbace post ni...

    actually mefanamic acid (ponstan) 2 mmg bagi GIT disturbance coz diye akan block rembesan COX-1 yg baik untuk sistem GIT kita. klu nk stop ok je c0z mefanamic acid nie cume pain-killer jerr. Amek r celebrex or celecoxib yg xkan block COX-1 so kurag GIT side effect p mahal r..hehe

    ReplyDelete

Sweet? Sour? Bitter? Spill in here. Thank you!