Kipas-susah-mati

Google+ Followers

Die to know?? Kindly click by yourself. Thanks.

Thursday, March 27, 2014

Baby Story : 6 bulan dan Resepi Puri Pisang

Assalammualaikum & Hi,

Alhamdulillah Hana Delisha dah 6 bulan. Tak sabar nak beri makan. Sebelum 6 bulan hari tu, macam-macam menu dan resepi cari, cadang nak prepare healthy lah untuk Delisha, sekali dah 6 bulan, bagi nestum je kau.. Nasib kau lah Delisha.. Huhu..

Dah 3 hari ni memang minta pengasuh bagi Delisha nestum siang, malam pula prepare puri pisang untuk Delisha. Tak pasti lagi berapa kuantiti yang sepatutnya untuk Delisha ni tapi buat permulaan kita pelan-pelan bagi dua sudu dulu. Nak tengok macammana cara pemakanan dan penerimaan si Delisha ni. Kalau ikutkan pengasuh, Delisha ni memang senang dia nak bagi makan, tak macam sepupu dia, susah sikit. Kira suka makan macam mama dia jugak. Muahaha. Malam pula bagi puri pisang sebab nak sediakan mudah dan pantas. Delisha bab makan ni kurang sabar sikit, jadi kalau nak prepare bubur kena ambil masa sikit. Jadi minggu ni bagi puri je dulu. Bubur inshaAllah akan mula pada hari Sabtu or Ahad ni - bukan apa, masa nak memasak tu panjang sikit.

Ni puri pisang + fm untuk Delisha

Yang ni pula roti pisang untuk mama.. 

Nak resepi puri pisang??
Senang je.

Bahan-bahan:
Sebiji pisang - cikpuan guna pisang lemak manis ( kecil, manis dan senang nak lecek) . Kalau nak guna pisang lain pun boleh. Cth: pisang emas
200ml susu (fm boleh bf pn boleh) - kalau tak nak pun boleh.

Cara-cara:
Lecek je pisang tu guna sudu or garfu sampai betul2 lumat. Kemudian campur dengan susu. Tada... Dah siap!!

Senang je kan?

Ok. Bai.

No comments:

Post a Comment

Sweet? Sour? Bitter? Spill in here. Thank you!