Kipas-susah-mati

Die to know?? Kindly click by yourself. Thanks.

Monday, March 3, 2014

Motherhood : Single Driver Mother

Assalammualaikum & Hi,

Bila sebut single mother, mesti ramai terfikir Miss J kan. Tapi jangan salah faham, cikpuan bukan title Miss J. Cuma nak bercerita tentang bila si ibu memandu sebagai single driver dengan baby (tanpa ada penumpang lain).

Macam cikpuan, memang setiap hari akan jadi single driver. Isnin - Sabtu ke pejabat, Ahad pula balik kampung. Setiap perjalanan lebih kurang 30minit ke 1 jam. Kalau bayi tidur oklah, kalau meragam? Susah kan. Dulu mula-mula pun cikpuan rasa susah tapi dari satu ke satu pengalaman lebih banyak mengajar cikpuan.

Tips bagi single driver mother / father :

1. Car seat - paling penting bagi single driver. Kalau tak nak letak baby kat mana? Manalah baby pandai duduk dekat seat and pakai tali pinggang, jadi kenalah pilih car seat yang bersesuaian dengan usia baby.

 Delisha dalam car seat nya..

2. Botol susu - sediakan susu secukupnya sebelum memulakan perjalanan. Takdela kalau baby menangis nak susu kalut. Kalau boleh letak botol di tempat yang kita senang capai supaya mudah nak bagi baby nanti.(Sesuai bagi baby yang diletak di sebelah pemandu)

Botol susu kena ada tapi Delisha jarang dah minum guna botol susu.. 
kat BS je dia nak, kalau mama dia ada, jangan harap..

3. Toys - Mainan pun penting juga. Cari mainan yang baby paling suka dan mudah tertarik. Macam Delisha biasanya cikpuan akan bagi teether atau itik Mr. Bean tapi Delisha cepat bosan dengan mainan tu. So, barang yang dia paling berminat adalah dengan purse cikpuan atau tali beg tangan cikpuan pun jadilah. Pastikan barang tak tajam, tak luntur warnanya dan tidak ada material kecil- kecil yang boleh menyebabkan baby tertelan.

See.. dia tarik tali handbag cikpuan, so cikpuan bagi dia teether..

Purse cikpuan memang kegemaran Delisha.. sebab bung-bunga kot?

4. Jika bayi menangis - setelah diberi susu dan mainan, cikpuan cadangkan supaya single driver berhenti ditempat yang sesuai dan pujuklah baby anda supaya dia lebih tenang. Jangan biarkan baby menangis terlalu lama, tak bagus untuk emosi baby nanti.

Jangan biarkan menangis macam ni.. hehe..

Tips ni untuk single driver jarak dekat ye. Kalau jarak jauh macan KL - Ipoh tu cikpuan tak ada pengalaman lagi. Hehe..

Ok. Bai.

No comments:

Post a Comment

Sweet? Sour? Bitter? Spill in here. Thank you!