Kipas-susah-mati

Die to know?? Kindly click by yourself. Thanks.

Tuesday, February 18, 2014

Baby Story : Car Seat / Baby Carrier

Assalammualaikum & Hi,

Memandangkan cikpuan kerap travel dengan baby, sebagai single driver, jadi keperluan yang paling penting adalah car seat. Masa baby 2 bulan lagi cikpuan sibuk cari baby car seat. Kedai demi kedai kami survey dan akhirnya kami singgah di BST, Bandar Botanic. Kedai ni menjual barang-barang terpakai dengan harga berpatutan.

Pada mulanya cikpuan agak ragu- ragu nak beli yang terpakai tapi bila dah inspect semua dan memang condition masih tip top disusuli pula dengan harga yang affordable dan sesuai, cikpuan pun setujulah. Lagipun baby cepat besar, anak buah cikpuan pun tak sampai setahun dah taknak duduk car seat dia. Nanti Delisha dah pandai duduk kena beli car seat lain lagi, so daripada membazir tak mengapalah beli yang terpakai sekalipun.

Tapi seriously memang sangat puashati dengan car seat ni. Masa mula-mula pilih, saje je cuba letak Delisha dalam tu, terus dia tidur (padahal letih ikut mama papa merayau). Tapi kalau nak pilih car seat, pastikan ikut kesesuaian usia bayi. Janganlah pula tersalah pilih, kesian baby. Untuk baby, pilihlah baby carrier, jadi baby boleh baring dengan selesa. Jika ada abs bag di bahagian co-pilot, better jangan letak car seat di hadapan. Sangat bahaya sebab jika ada hentakan dan abs bag tu terbuka, bag tu akan menolak baby ke kerusi kereta dengan kuat. Lebihbaik letak dibelakang dan dimonitor dengan cermin tengah kereta.

Yang paling menarik tentang Car Seat/ Baby Carrier Delisha ni, bukan setakat car seat, malah kegunaannya sangat pelbagai. Boleh jadi buaian, stroller dan juga angkat berat untuk papa Delisha. Tak percaya? Biar gambar yang berbicara..

Aksi Delisha dalam car seat/ Baby Carrier - masa ni tak cukur rambut lagi

Letak Car Seat dalam troli - dah jadi stroller.. hehe.. - Masa ni ke Kedah, stroller tak muat nak bawa dalam Alza

Menjadi bahan angkat berat untuk papa Delisha - Biasa kami akan bawa car seat je kalau makan di kedai makan

Hebat bukan?? Tapi Delisha dah pandai duduk nanti Car Seat or Baby Carrier macam ni tak sesuai dah. Kena beli yang lain pula yang sesuai untuk baby duduk. Masih mencari mana yang sesuai sebab Delisha sekarang ni pun dah pandai nak duduk sendiri. Angkat-angkat kepala tapi kalau duduk jatuh ke depan. Hehe.. Tak pandai seimbangkan badan lagilah tu.

Ok. sampai sini sahaja. Bai.


No comments:

Post a Comment

Sweet? Sour? Bitter? Spill in here. Thank you!