Kipas-susah-mati

Google+ Followers

Die to know?? Kindly click by yourself. Thanks.

Sunday, February 28, 2010

I'm a L.O.N.E.R with Char Kuey Teow..

Malam ni betul-betul alone..
sambil dengar lagu I'm a Loner..
Owh.. Gosh!! Dunno where my rumate go..
Nak mesej cam malas lak.. takot kacau pasangan yang baru nak berbaik lak..
Hurm..

Tetiba lapa lak..
Tadi baru gi Jusco membeli belah..
Adela beli barang dapur sket..
Hurmm.. masak char kuey teow sedap gak kan?? Teringat ari tu Miss Marquis request nak resepi..



Bahan-bahan (Hidangan untuk seorang)

Kicap manis
Kicap pekat (1 sudu je..kalau pekat sangat pahit nanti)
Sos Tiram
sos ikan (kalau tak ada pun okeh jer)
Bawang putih kisar (3 ulas)
Cili giling (2 atau 3 sudu)
Udang
Kerang yang siap direbus dan dibuang kulit
kuey teow
Kucai (ikut suka nak letak)
Telur sebiji

Cara-cara masak

Mula-mula panaskan minyak sikit.
Kemudian tumis bawang putih kisar dan cili giling. Masukkan kicap manis, kicap pekat, sos tiram, sos ikan. Kuantiti agak je la ikut rasa masing-masing. Cuma sos pekat dan sos ikan tu bubuh satu sudu cukupla. Banyak sangat tak sedap.
Agak-agak kering, bubuh air sikit.
Lepas tu bubuh udang dan juga kerang.
Agak-agak udang dah hampir masak, masukkan telur. Kacau rata-rata.
Kemudian baru bubuh kuey teow.
Bila kuey teow da hampir masak, boleh bubuh daun kucai ikut suka.

Tada.. da siap!!

Hehe.. memang superb kalau masak sendiri!!

P/S : Naseb baek sorang-sorang.. kalau tak habes kueyteow dibaham rumate! Huhu.. Miss Marquis lepas ni bolehla merasa Miss Marquis masak char kuet teow pulak.. huhu..

4 comments:

  1. laparnya tgk ckt tuuu
    huhuw

    teringat ckt kat penang dlu
    terbaek~!

    ReplyDelete
  2. waaaa sedap nye... ermm sebetol nye.. nampak cam sedap.. lapar ney.. waarghhh

    ReplyDelete
  3. meh dtg cni..
    huhu.. kat kuali tu ada lg tuh..
    huhu..

    ReplyDelete
  4. dear...
    tengkiu sangat bagi resepi ni.
    ehehi.
    tak sangka u bagi betul2

    ReplyDelete

Sweet? Sour? Bitter? Spill in here. Thank you!